PANORAMA 2014


Soldatul Jane

Austria

Fanni s-a săturat de bani şi părăseşte oraşul, cumpărându-şi un cort. Anna s-a săturat de porci şi părăseşte ferma – un ac în carul cu fân. În noul joc, Fanni dă cu zarul, iar Anna nu stă să se gândească de două ori, doborând toate popicele. Împreună, ele îşi înalţă glasurile şi vorbesc aceeaşi limbă. Cum contrariile se atrag, ele merg înainte bucuroase – împreună pe drumurile lor diferite, unde le poartă visele – către libertatea proaspăt dobândită.

 

Pierderi trebuie luate în seamă

Austria

Iarna lui 1992. Într-un mic sat austriac, aproape de graniţa cu Cehia, trăieşte Sepp Paur, un văduv. Proviziile de mâncare pe care soţia sa decedată le-a depozitat în frigider sunt pe sfârşite. E timpul ca Sepp să-şi caute o nouă nevastă. El priveşte către hotar, acolo unde locuieşte văduva Paula Hutterová. Doi oameni, două sate vecine. Între ei? Graniţa. Filmul este despre toate acestea, dar nu numai. Este şi despre pierderea frontierelor, pierderea casei, pierderea tinereţii, pierderea iubirii.

 

Drumul spre glorie

Ungaria, Marea Britanie

Suntem în 1956, cel mai rece an al Războiului Rece, şi Ungaria este dominată politic de către Imperiul Sovietic. Totuşi, Ungaria este şi ea o superputere: echipa naţională de polo rămâne invincibilă. În timp ce sportivii se antrenează pentru Jocurile Olimpice de la Melbourne, studenţii Universităţii din Budapesta organizează lupta împotriva ocupaţiei sovietice şi a Poliţiei Secrete maghiare, care terorizează poporul. Poliţiştii, soldaţii şi ţăranii îşi unesc forţele în bătălia pentru libertate. Karcsi, starul chipeş şi nechibzuit al echipei de polo, şi prietenul lui cel mai bun, Tibi, nu sunt interesaţi de politică. Însă, după ce asistă la o demonstraţie studenţească şi o vede pe înfocata Viki cerând ca studenţilor să li se permită să ia cuvântul, Karcsi devine curios. El o urmăreşte pe frumoasa fată şi se trezeşte curând în mijlocul unei revoluţii, când o demonstraţie paşnică se transformă într-o luptă sângeroasă, în care studenţi, copii şi casnice înfruntă tancurile ruseşti.

 

Când vine pisica

Cehoslovacia

Această comedie fantastică spune povestea unui misterios circ ambulant, care ajunge într-un orăşel însoţit de o pisică numită Mokol, care poartă nişte ochelari întunecaţi. Atunci când ochelarii pisicii sunt scoşi, oamenii apar scăldaţi în culori diferite, care reflectă adevăratele lor sentimente. Adulţii consideră pisica periculoasă, dar micuţii o adoră...

 

Diamantele nopţii

Cehoslovacia

Lungmetrajul de debut al lui Jan Nĕmec este una dintre cele mai tulburătoare şi surprinzător de originale opere de cinema. Filmul, lipsit aproape complet de dialoguri, înregistrează călătoria tensionată şi disperată a doi adolescenţi evrei care se străduiesc să supravieţuiască după de au scăpat dintr-un tren german ce se îndreptă spre un lagăr de concentrare nazist, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Cu imaginea sa desăvârşită, montajul său inspirat şi coloana sa sonoră folosită strălucit, filmul reprezintă un reper al Noului Val Ceh. Tema sa principală, lupta perpetuă de a-şi păstra demnitatea umană în faţa unor orori inimaginabile, este la fel de semnificativă azi cum era atunci.

 

Magazinul de pe strada mare

Cehoslovacia

Primul film est-european care a câştigat Oscarul ne poartă într-un stat slovac fascist, care decretează propria „soluţie finală”. Suntem în anul 1942. Guvernul fascist al Republicii Slovace adoptă Legile de la Nürnberg, transferând întreprinderile evreieşti în mâinile cetăţenilor slovaci exemplari. Tono, care duce o viaţă grea, este numit fără voie aşa-zisul „arianizator” al micii mercerii ţinute de văduva Lautmann pe strada mare. Bătrâna doamnă Lautmann nu mai percepe realitatea, neştiind aparent că războiul se dezlănţuie în jurul ei, şi nu înţelege ce vrea de la ea nedumeritul Tono. Un membru stimat al comunităţii evreieşti locale îi sugerează bătrânei să-l angajeze pe Tono ca vânzător. Cei doi încep să se placă. Însă autorităţile decid că evreii trebuie să părăsească oraşul. Ce să facă Tono cu bătrâna doamnă?

 

Micile perle

Cehoslovacia

Acest film omnibus este una dintre creaţiile definitorii ale Noului Val Ceh. El nu doar a adus cinci regizori-cheie ai mişcării (Chytilová, Jireš, Menzel, Němec ;i Schorm) laolaltă într-un singur film, marcând astfel oficial „ieşirea la lumină” a Valului ca grup, dar i-a asociat cu un scriitor, Bohumil Hrabal, a cărui abilitate de a surprinde ritmurile şi refrenele limbii cehe cotidiene a exercitat o influenţă puternică asupra acestor cineaşti.

 

Maica Ioana a Îngerilor

Polonia

În secolul al XVII-lea, în mediul rural polonez, un preot cucernic şi pios, părintele Suryn, soseşte pentru a trata un caz scandalos de posesiune demonică din mănăstirea locală, unde forţe întunecate le-au condus pe măicuţe la episoade de isterie în masă şi de frenezie cu încărcătură sexuală. Cea mai profund afectată este Maica Ioana, care a devenit amanta satanică a desfrâului pentru surorile din subordinea sa. Confruntând-o în sesiuni private de exorcizare, Suryn înţelege că va trebui să treacă prin toate chinurile iadului pentru a o salva pe Ioana, condamnându-se singur la beznă pe vecie pentru mântuirea ei.

 

Manuscrisul găsit la Zaragoza

Polonia

În timpul Războaielor Napoleoniene, un ofiţer descoperă într-o clădire părăsită o carte veche, care relatează povestea bunicului său, Alfons van Worden, căpitan în garda valonă. Un bărbat caracterizat de curaj şi onoare, acesta caută cel mai scurt drum prin munţii Sierra Morena. La un han, Venta Quemada, cinează cu două prinţese islamice. Ele îl numesc vărul lor şi îl seduc. Se trezeşte printre cadavrele de sub o spânzurătoare. Întâlneşte un eremit şi un păstor de capre. Fiecare îşi spune povestea. El se trezeşte din nou lângă spânzurătoare. Este salvat din mâinile Inchiziţiei, întâlneşte un cabalist şi ascultă mai multe poveşti-în-poveşti. Aceste poveşti în ramă, dintre care multe se intersectează şi interrelaţionează între ele, abundă în elemente gotice, picareşti şi erotice. Filmul a fost, la lansare, un succes în Polonia şi în alte părţi ale Blocului Estic. Ulterior, el a dobândit un anumit succes critic şi în SUA, atunci când cineaşti precum Martin Scorsese şi Francis Ford Coppola l-au redescoperit şi i-au încurajat distribuţia.

 

Omul fără mormânt

Ungaria, Slovacia, Polonia

Imre Nagy a fost primul lider comunist care a devenit un simbol al unei revoluţii naţionale, prim-ministru, un denunţător al Pactului de la Varşovia şi un susţinător al democraţiei multipartite. Filmul (al cărui scenariu este bazat pe jurnalul lui Imre Nagy şi memoriile fiicei sale, Erzsébet Nagy, precum şi documente şi înregistrări autentice) încearcă să arunce lumină asupra vieţii prim-ministrului martir şi să-i prezinte povestea dintr-o perspectivă subiectivă. Atunci când trupele sovietice au început asediul Budapestei, pe 5 noiembrie 1956, Imre Nagy şi mai mulţi membri ai guvernului său au acceptat refugiul oferit de Ambasada Iugoslaviei. Apoi ei au fost ademeniţi în afara ambasadei cu promisiunea libertăţii, însă doar pentru a fi răpiţi şi transportaţi la Snagov. În 1957, Imre Nagy a fost readus în Ungaria. Timp de 14 luni, el a zăcut în închisoare, în condiţii inumane, fiind supus unor interogatorii care încercau să-i smulgă dovezi care să justifice o absurdă acuzaţie de trădare.

 
 

Newsletter