REGIZOR OMAGIAT, PERE PORTABELLA 2014


Aidez l’Espagne

Spania

Colegio de Arquitectos de Cataluñya y Baleares i-a comandat lui Pere Portabella acest film pentru expoziţia retrospectivă Joan Miró din 1969. Au existat discuţii aprinse dacă ar fi prudent să fie prezentate cele două filme ale regizorului în timpul expoziţiei. Portabella a adoptat următoarea poziţie: „Ori sunt proiectate ambele filme, ori nu este proiectat nici unul”. În cele din urmă, atât Miró celălalt, cât şi Aidez l’Espagne au fost prezentate. Acest film a fost realizat prin combinarea unor jurnale de actualităţi şi materiale filmate în timpul Războiului Civil Spaniol cu print-uri ale lui Miró din seria sa „Barcelona” (1939-1944). Filmul se încheie cu „matriţa” artistului cunoscută ca „Aidez l’Espagne”.

 

Miró celălalt

Spania

Ca reclamă pentru expoziţia „Miró celălalt”, organizată de Colegio de Arquitectos de Cataluñya y Baleares în 1969, Comitetul l-a însărcinat pe Pere Portabella să-l filmeze pe Joan Miró pictând „Posterul” expoziţiei pe geamurile de la parterul clădirii. Portabella nu era interesat să filmeze doar un documentar-testimonial. Însă el a afirmat că va face filmul dacă, după expoziţie, Joan Miró însuşi, împreună cu personalul de curăţenie, îşi va şterge propria pictură. Joan Miró a acceptat provocarea fără ezitare. Complicitatea dintre cineast şi pictor este evidentă în film.

 

Miró: Ţesătoria

Spania

Al doilea documentar comandat de Galeria Maeght cu ocazia unei expoziţii Joan Miró organizate de Ministerul Culturii din Franţa la Grand Palais, inaugurat pe 17 mai 1974 la Paris. Filmul, realizat de-a lungul a şase zile în Mont-Roig (Mas Miró) şi Tarragona, documentează procesul de creare a unui uriaş tapet original, bazat pe un tablou al lui Joan Miró şi conceput de Josep Royo. Cinci persoane au muncit, timp de opt luni, la această lucrare, folosind 1.200kg de lână şi 600kg de urzeală pentru războiul de ţesut; tapetul era lat de 6 metri şi înalt de 11 metri, cântărind 3.500kg. Un război special a fost contruit pentru a-l ţese. Pe 11 septembrie 2001, atunci când au fost atacate Turnurile Gemene ale World Trade Center din New York, tapetul se afla în holul unuia dintre turnuri şi a fost distrus laolaltă cu clădirea.

 

Miró: Topitoria

Spania

Un documentar comandat de Galeria Maeght cu ocazia unei expoziţii Joan Miró organizate de Ministerul Culturii din Franţa la Grand Palais, inaugurat pe 17 mai 1974 la Paris. Filmul, realizat în cinci zile, documentează procesul de topire şi de turnare al sculpturilor „Uşi din Mallorca” ale lui Joan Miró. Echipa de filmare s-a deplasat la topitoria familiei Parellada din Llinars de Munt. Sculpturile de bronz cântăresc 1.200kg, 800kg şi 650kg şi au fost turnate întregi într-un cuptor special conceput (muflă). Miró: Topitoria şi Miró: Ţesătoria sunt mărturii ale eforturilor şi colaborării strânse a meşteşugarilor în procesul complex de creare a unei opere de artă de Miró. Scopul a fost acela de a demonstra că, pe lângă inspiraţia artistului, artizanii intervin decisiv şi contribuie, cu măiestria lor, la produsul artistic final. Ambele filme concordă cu filosofia împărtăşită de Joan Miró şi Pere Portabella în privinţa muncii de echipă şi a interdisciplinarităţii, cu profundul lor respect pentru munca meşteşugarilor şi aspiraţia lor către opere creative colective şi anonime.

 

Premii naţionale

Spania

Acest film a fost realizat cu ocazia expoziţiei „Mitró celălalt”, organizată de Colegio de Arquitectos de Cataluñya y Baleares, în lunile mai şi iunie 1969. În subsolul Bibliotecii Naţionale din Madrid, doi funcţionari ne prezintă câteva dintre picturile care au câştigat medalii de aur la Expoziţia Naţională de Arte Frumoase, între 1941 şi 1969.

 

Raport general (despre câteva fapte importante pentru o proiecţie publică)

Spania

Raport general... constituie sinteza filmelor făţiş clandestine politic ale lui Portabella şi ale mediilor sale. Realizat în lunile de după moartea Generalului Franco, este un film „documentar” ce foloseşte tehnicile unui film de ficţiune. O verigă coerentă într-o filmografie menită a explora limitele reprezentării cinematografice, Raport general... vorbeşte despre viitoarea reprezentare politică în tranziţia spaniolă, cu o vocaţie democratică evidentă, aflată însă în contradicţie cu invizibilitatea ei efectivă de-a lungul a 30 de ani. Vorbitorii sunt preocupaţi de o singură întrebare: Cum ajungi, de la dictatură, la democraţie?

 

Die Stille vor Bach

Spania

Die Stille vor Bach reprezintă o abordare a muzicii, precum şi a comerţurilor şi a subiecţilor care o înconjoară, prin intermediul creaţiilor lui Bach. O privire asupra relaţiei dramaturgice profunde dintre imagine şi muzică, în care al doilea termen nu este conceput doar ca un auxiliar al primului, ci ca un subiect al naraţiunii, aşa cum i se cuvine. Filmul s-a născut dintr-o structură muzicală stabilită anterior. Coloana sonoră se hrăneşte cu creaţiile lui J. S. Bach şi cu două dintre sonatele lui Felix Mendelssohn, pentru a crea o boltă arhitecturală, sub care se desfăşoară povestea filmului. O promenadă prin secolele XVIII, XIX şi XXI, călăuziţi de mâna lui Bach.

 

Evacuare

Spania

Evacuare a venit la viaţă după ce curatorul Hans Ulrich Obrist a solicitat implicarea în Huerta de San Vincente, casa şi muzeul familiei García Lorca din Granada. Filmul înregistrează evacuarea mobilelor şi obiectelor din clădire, lăsându-i pe vizitatori să se mişte liberi prin spaţiile sale goale şi o tăcere încărcată cu sentiment şi rezonanţă. Ei iau din experienţă ceea ce vor, făcând astfel absenţa sentimentală şi istorică a poetului Federico García Lorca tot mai puternică, evidentă şi sinceră.

 

Furtuna

Spania

Trupuri goale sunt lovite de apă pe acordurile muzicale din aria „Il Temporale” din opera „La Cenerentola” şi uvertura din „Il Barbiere di Siviglia”, ambele de Gioacchino Rossini. Filmul face parte dintr-un spectacol de Carles Santos, „Compozitorul, cântăreaţa, bucătarul şi păcătoasa” („El Compositor, la cantante, el cocinero y la pecadora”).

 

Nu la nu

Spania

Carles Santos interpretează la pian câteva compoziţii proprii. Filmul a fost realizat pentru expoziţia lui Carles Santos „Trăiască pianul!” („Visca el piano!”), găzduită de Fundaţia Miró în vara anului 2006.

 

Planul hidrologic naţional

Spania

Filmul face parte din lungmetrajul intitulat Există un motiv (Hay motivo), alcătuit din 32 de scurtmetraje regizate de actori şi regizori spanioli, care protestează împotriva politicii duse de Partido Popular, înainte de alegerile generale din 2004. În filmul lui Portabella, profesorul de fizică Pedro Arrojo ţine o prelegere despre necesitatea presantă a unei noi culturi a apei.

 

Podul Varşovia

Spania

Podul Varșovia este realizat în 1989, anul căderii Zidului Berlinului. Dacă aspectul principal în Nocturna 29 era cel al claselor dominante din anii ’60, aici avem strălucitoare imagini ale noilor intelectuali și ale noilor clase politice europene, amnezice şi progresiste. Însă, sub această suprafață scânteietoare, de evenimente socio-culturale spectaculoase și viață frivolă într-o Europă fericită, se află tensiunea amintirilor sfărâmate și a cataclismelor personale și istorice. Filmat la fel de meticulos ca cinematograful comercial contemporan, Podul Varșovia sparge intriga într-o mie de fragmente, într-un peisaj european distrus de revenirea Istoriei. Prin urmare, nu este deloc ciudat că, doi ani mai târziu, Godard a fost autorul unui film-geamăn, Germania anul 90 nouă zero, urmaşul explicit al filmului lui Rossellini Germania în anul zero, realizat în Europa postbelică, în 1947.

 

Unul dintre aceia

Spania

Cel mai recent film al lui Pere Portabella reprezintă o ilustrare audiovizuală a cântecului „Unul dintre aceia” („Uno de aquéllos”), al lui Joan Manuel Serrat, inspirat de poemul „Soldatului internaţional căzut în Spania” („Al soldado internacional caído en España”), al lui Miguel Hernández.

 
 

Newsletter