TARA INVITATA LA EDITIA A III-A, 2013: GERMANIA 2013


Mici crime

Germania

Povestea este plasată într-un viitor nu foarte îndepărtat, în care rata criminalităţii a crescut atât de mult încât vârsta minimă de răspundere penală a dispărut. Deşi are doar 12 ani, Martin, fiul angelic şi studios al unui judecător şi mai ales pasionat de lege şi justiţie, se trezeşte acuzat de crimă.

 

Straniul obiect al iubirii 1

Germania de vest

Film TV în două părţi;  „Oraşul cel mic” şi  „Oraşul cel mare”

Georg Bleistein, un tânăr obez între 30 şi 40, n-a găsit niciodată dragoste şi afecţiune. Trăieşte  în „Oraşul cel mic” în casă cu mătuşa şi bunica lui. Mama l-a părăsit încă de pe când era copil. Singura lui bucurie sunt revistele porno şi pozele cu femei goale. Mătuşa şi bunica, revoltate la găsirea revistelor, îl izgonesc din casă. Furios şi disperat, Georg se întoarce pe furiş, sparge uşa şi le fură celor două bătrâne banii, apoi le distruge totul în casă într-un acces de furie şi dispare în noapte. Caută să se aciueze la mama lui, o prostituată cu probleme de alcool care trăieşte în „Oraşul cel mare”.  Georg se îndrăgosteşte de o vecină a mamei sale, tot o prostituată. Dar problemele lui sunt departe de a fi rezolvate

 

Călătorie la întâmplare

Germania, Franta

O tânără pereche de profesori din Koeln, din cauza greutăţilor materiale survenite, mai ales, datorită faptului că soţul a rămas şomer, nu-şi mai poate permite să-şi facă concediul în Ardeche, în Sudul Franţei, aşa cum şi-ar fi dorit. Propunerea unui prieten, un scriitor ratat dar priceput în sfaturi, îi sugerează soţului o soluţie de ieşire din impas.

 

Rosenemil

Germania, Franta, Elvetia, Romania

„Rosenemil” are la bază romanului lui Georg Hermann, iar acţiunea se desfăşoară în Berlinul sfârşitului de secol. Protagonistul filmului, Emil (jucat de Werner Stocker), îşi câştigă traiul vânzând romane de dragoste pe stradă. Încă de mic, Emil avea ochi numai pentru doamne şi înclinaţia de intra în belele din această cauză. La început, îl vedem ca pe un băiat care fură mărunţişuri ca să impresioneze o fată. Ani trec şi îl vedem crescând într-un tânăr atletic, dar cu aceeaşi inimă nesăbuită de băiat, alergând după fuste fără să se gândească la consecinţe. Într-o zi predestinată din 1903 el întâlneşte două femei atrăgătoare, amândouă practicând „cea mai veche meserie din lume”, deşi se învârt în cercuri sociale foarte diferite. Cea mai tânără dintre ele, Lissy (jucată de Dana Vávrová), este cântăreaţă într-o sală de dans sărăcăcioasă. Caldă, deschisă şi generoasă, este iubită de toţi cei care o cunosc, iar Emil nu face excepţie.

Se îndrăgosteşte de Lissy la prima vedere şi ea de el. Lissy îl numeşte „Rosenemil” pentru că i-a adus un trandafir la prima lor întâlnire şi cu acest nume îl prezintă prietenilor ei de la sala de dans şi vecinilor. Unii dintre cei ce-şi fac veacul la sala de dans sunt implicaţi în afaceri murdare, iar Emil se lasă atras într-o bandă de hoţi. Curând Emil atrage atenţia şefului bandei, care i-o prezintă pe eleganta şi sofisticata Bertha (Dominique Sanda), o „doamnă de companie” de clasă. Emil se lasă vrăjit de farmecele femeii mai în vârstă, iar Bertha îl găseşte, la rândul ei, atrăgător pe Emil şi decide să facă din el jucăria sa preferată. Îmbrăcat în hainele noi cumpărate de Bertha, Emil devine însoţitorul ei, atât la cursele de cai cât şi în pat. Între timp biata Lissy, cu o sănătate fragilă, este din ce în ce mai deprimată şi încearcă să se sinucidă. Emil află de calvarul prin care trece şi, chinuit de remuşcări, se grăbeşte la ea, dar ajunge doar la timp pentru a-şi lua adio de la ea.

 

Nu te teme, Iacob!

Germania, Franta

La sfârşitul secolului, înainte de Paşte, într-un sat din Europa, Lejba Sibal şi soţia sa însărcinată, Sara, închiriază un han. Sunt evrei şi sunt departe de pogromurile din Galicia şi Rusia, dar Lejba este înfricoşat. Ameninţat cu moartea de către fostul său servitor, George, se teme pentru el, pentru soţia sa şi pentru copilul lor nenăscut. Asasinarea unui tânăr cuplu este un pretext bun pentru George să întărâte ura împotriva lui Lejba, folosind moartea ritualică drept pretext. O mulţime înnebunită ia cu asalt casa lui Lejba, iar acesta îşi aşteaptă călăul. Când, în sfârşit, se întâlnesc, incredibilul se întâmplă şi, printr-un act disperat, Lejba se salvează pe el, pe soţia sa şi pe copilul lor nenăscut. „Nu te teme, Jacob!” este povestea unei transformări uimitoare a unui om alienat într-un om ferm şi hotărât, o schimbare cu atât mai extraordinară în contextul anti-semitismului obiectiv şi internalizat. Înfruntându-şi soarta direct, Lejba simbolizează Evreul modern.

 

Un bărbat ca Eva

Germania de vest

O femeie în rolul decedatului regizor de film german Fassbinder este, fără îndoială, atuul principal al acestui film. În primul rând Mattes reuşeşte, ca prin miracol, să vorbească, să păşească şi să arate ca marele om; iar pe de altă parte filmul capătă valenţe psihosexulae complexe, potrivite să exprime bisexualitatea torturată a lui Fassbinder.

Jocurile sexuale de putere reprezintă forţele care pun în mişcare atât filmul cât şi pe regizor şi urmărim cum gelozia si capriciile crude ale unui Fassbinder în agonie seamănă discordie între prieteni, iubiţi şi actori, iar efectele sunt pe măsură. Tăria filmului se bazează pe sinceritatea lui. Unele dintre întâmplările din film sunt greu de crezut, dar viaţa lui  Fassbinder se asemăna cu un cuib de viespi, iar film ne oferă o mărturie în acest sens (deşi este un film de ficţiune, nu un documentar). Nu este o biografie convenţională, Este un film întunecat despre un om întunecat.

 

Lili Marleen

Germania

Filmul este o adaptare a autobiografiei lui Lale Andersen, „Cerul are multe culori”, Zürich, 1938. Wilkie, o fată din Germania, lucrează într-un bar dar fără prea mare succes. Ea este îndrăgostită de muzicianul elveţian Robert Mendelssohn, care are o carieră strălucită.

Robert vine des în Germania pentru a face diverse comisioane pentru tatăl său, directorul unei organizaţii de caritate pentru ajutorul evreilor în pericol. În ciuda sfaturilor prietenilor săi, el îşi duce mireasa în München. Influentul său tată este împotriva căsătoriei fiului său cu o fată de origine germană şi face în aşa fel încât Wilkie să nu se întoarcă cu el în Elveţia. Războiul îi desparte pe cei doi iubiţi şi mai mult.

Carieră lui Wilkie devine înfloritoare: un cântec pe care ea l-a înregistrat odată fără succes este transmis din întâmplare la radio în Belgrad şi pare să fi atins emoţii. Când naziştii încearcă să interzică cântecul pentru motivul că „subminează eforturile războiului”, el era deja popular. Wilkie devine vedetă. Totuşi, serviciile secrete naziste ştiu că ea este îndrăgostită de Robert, iar vedeta este atrasă în plasa unui complot politic.

Cu toate acestea, într-unul dintre turneele sale, Wilkie strânge informaţii despre taberele morţii din est. Serviciile secrete încearcă să intervină, dar după ce o staţie radio a forţelor britanice din Calais anunţă arestul şi moartea vedetei, ea trebuie să aibă o apariţie publică pentru a nega anunţul. Wilkie şi Robert supravieţuiesc războiului. Când are permisiunea de a se reîntoarce la Zürich pentru un concert al lui Robert, ea află că este căsătorit şi fericit.

 

Aripile dorinţei

Germania

Damiel şi Cassiel sunt doi dintre îngerii din Berlin care, din poziţii măreţe şi avantajoase, supraveghează soarta oamenilor. Damiel se îndrăgosteşte de Marion şi are o dorinţă crescândă de a-i fi aproape, însă pentru a-şi împlini iubirea, el trebuie să devină uman. Transformarea într-un om obişnuit este primul pas în împlinirea dragostei sale.

 

Poveste în Lisabona

Germania

Phillip Winter, inginer şi realizator de sunet, primeşte un mesaj de la regizorul Friederich Monroe care îl cheamă urgent la Lisabona. După o serie de ghinioane, el ajunge într-un final în capitala portugheză şi găseşte apartamentul lui Friederich Monroe, însă descoperă că regizorul a dispărut, lăsând în urmă doar o cameră de filmat veche cu manivelă, o masă pentru ajustări şi material documentar fără sunet despre Lisabona.

După ce a revăzut materialul lui Monroe, el începe să creeze o coloană sonoră potrivită. El nu numai că produce sunetul cu propriul echipament, ci şi umblă prin oraş cu un reportofon şi un microfon pentru a investiga şi înregistra sunetele oraşului. Într-un final, Phillip urmăreşte un necunoscut şi dă de urmele lui Monroe. Faţă în faţă cu regizorul, el îşi dă seama că a demisionat şi intenţionează să abandoneze proiectul. Totuşi, împreună, ei vor continua lucrul.

 

Acasă, fragmente: Femeile

Germania

Filmul reintroduce în discuţie una dintre vechile paradigme ale cinematografiei: împreună cu Lulu, experimentăm o perspectivă a timpului complet inversată. Incursiunea sa în trecut este mai mult decât un simplu indicator al sfârşitului tinereţii sale, ci marchează începutul unei noi libertăţi. Ne este prezentată povestea lui Lulu, fiica de 35 de ani a muzicianului Hermann Simon. Aproximativ 40 de scene reprezintă documentaţia pentru ceea ce ea numeşte „viitorul vechi de la grădiniţă”. Fiecare din cele 40 de fragmente schiţează simultan vieţile şi visurile femeilor unui secol întreg.

 

Germania toamna

Germania de Vest

Germania, 1977, Partidul Armatei Roşii (PAR), Mogadishu, închisoarea din Stammheim, asasinarea lui Hanns-Martin Schleyer. Un colaj de filme care surprinde emoţiile acestor evenimente. „Cu cât te uiţi mai mult, cu atât se îndepărtează mai mult: Germania.”

 

Tabu - Sufletul e străin pe pământ

Germania, Luxemburg, Austria

Georg şi Grete Trakl, povestea adevărată a unei iubiri imposibile…Doi copii singuratici devin din amici, suflete pereche şi iubiţi pasionali: un pact de neîncălcat pe care nu îl poate sfâşia nimeni în bucăţi. Viaţa trebuie trăită împreună sau deloc, pentru Georg şi Margarete Trakl, faimoasa poetă şi pianistă vieneză, protagonişti ai celei mai mari şi nemaîntâlnite poveşti de dragoste interzisă din istoria literaturii.

 

Trei

Germania

Berlin, ziua de azi. Hanna şi Simon au trăit împreună de ani de zile. Dragostea, munca, sexul şi viaţa de zi cu zi s‐au împletit într‐o armonie combativă. Apoi Hanna îl întâlneşte pe Adam. Adam îl cunoaşte pe Simon. Într‐un mod neaşteptat, toţi trei se îndrăgostesc. Fiecare rămâne orb la aventura celuilalt. Secretul începe să le creeze confuzii celor trei, ameninţând să le rupă relaţia. „Trei” este o anchetă despre viaţa emoţională a generaţiei care încearcă să împace noi posibilităţi şi doruri vechi.

 

Manifestul de la Oberhausen

Germania de vest

În 1962, proclamarea manifestului Oberhausen a marcat începutul Noului Film German. Acest DVD prezintă filme de scurt metraj din perioada 1958-1964 produse, regizate şi montate de unul sau mai mulţi producători de film care au semnat manifestul.

 

Enigma lui Kaspar Hauser - Toţi pentru unul şi Dumnezeu împotriva tuturor

Germania

Un copil misterios recent găsit iese dintr-o pivniţă întunecată unde şi-a petrecut tinereţea şi, parcă picat de pe altă planetă, nu are nicio idee despre această lume. Bazat pe o poveste adevărată, răpitorii şi criminalii rămân necunoscuţi până în ziua de azi.

 

Oprit din drum

Germania, Luxemburg, Austria

Andreas Dresen nu fuge de provocări şi subiecte dificile. Lui îi datorăm povestea de dragoste la vârsta a treia din „Al nouălea cer”, filmul care i-a consolidat reputaţia. Din al nouălea cer, Dresen coboară pe pământ - cu destinaţia finală: sub pământ - pentru a spune povestea unui bărbat diagnosticat cu tumora pe creier căruia i se spune clar şi răspicat că nu mai are mult de trăit. 

Milan Peschel e absolut devastator în rolul acestui om căruia nu-i mai rămâne decât să contemple mut nemiloasa deteriorare fizică şi mentală care-l aşteaptă. În faţa inevitabilului, soţia şi cei doi copii ai lui descoperă resurse de iubire necondiţionată pe care nu şi-ar fi imaginat că le au.

 

Viaţa lui Gustav Klimt

Germania

Intriga filmului se învârte în jurul pasiunii lui Klimt pentru Lea de Castro, lupta sa pentru libertate artistică şi relaţia lungă, dar platonică pe care a avut-o cu Emilie Flöge. Prietenia sa strânsă cu Egon Schiele furnizează vocea naratorului. Raúl Ruiz reuşeşte să adauge un strat vizual şi unul muzical peste evenimentele care au marcat viaţa lui Klimt. În prim planul filmului se află căutarea eternă a perfecţiunii, erotismul şi dragostea, eforturile lui Klimt de a dezvolta un nou mod

de exprimare, respingerea zeitgeist-ului social şi artistic, turbulenţa vieţii vieneze şi decăderea unui imperiu.

 

Barbara

Germania

După ce depune cerere de emigrare în Germania de Vest, Barbara este arestată şi trimisă forţat undeva în provincie, în nordul RDG. Aici rămâne sub observaţia Securităţii Statului, motiv pentru care Barbara păstrează distanţa faţă de cei din jur şi aşteaptă, căci iubitul ei îi pregăteşte fuga în Vest...

 

Hannah Arendt

Germania

Filmul urmăreşte activitatea filosoafei Hannah Arendt, care a decis să devină corespondent al publicaţiei The New York Times pentru procesul  lui Adolf Eichmann, acuzat de crime de război în perioada nazismului. Pelicula ne prezintă curajul şi determinarea Hannei Arendt, care a schimbat lumea cu ideile ei.

 

Straniul obiect al iubirii 2

Germania de vest

Film TV în două părţi;  „Oraşul cel mic” şi  „Oraşul cel mare”

Georg Bleistein, un tânăr obez între 30 şi 40, n-a găsit niciodată dragoste şi afecţiune. Trăieşte  în „Oraşul cel mic” în casă cu mătuşa şi bunica lui. Mama l-a părăsit încă de pe când era copil. Singura lui bucurie sunt revistele porno şi pozele cu femei goale. Mătuşa şi bunica, revoltate la găsirea revistelor, îl izgonesc din casă. Furios şi disperat, Georg se întoarce pe furiş, sparge uşa şi le fură celor două bătrâne banii, apoi le distruge totul în casă într-un acces de furie şi dispare în noapte. Caută să se aciueze la mama lui, o prostituată cu probleme de alcool care trăieşte în „Oraşul cel mare”.  Georg se îndrăgosteşte de o vecină a mamei sale, tot o prostituată. Dar problemele lui sunt departe de a fi rezolvate

 

Rainer Werner Fassbinder: Ultimele Lucrări

Germania

Acest portret, trasat de Wolf Gremm, îl arată pe Rainer Werner Fassbinder deopotrivă ca actor – având rolul principal în filmul „Kamikaze 1989”, regizat de asemenea de Wolf Gremm – cât şi ca regizor lucrând la „Querele”, adaptarea sa după lucrarea lui Jean Genet.

Wolf Gremm: „Ne-am întâlnit la un meci de fotbal – eram jucători, nu spectatori. El turna « Alexanderplatz» în Berlin în acel timp şi eu lucram la Fabian. I-am provocat echipa…O mulţime de cărţi vor fi scrise despre Rainer Werner Fassbinder de către oamenii care au lucrat aproape de el. Întrebarea e dacă ele vor fi la fel de fascinante ca şi filmul făcut de el cu ani în urmă? Cred ca oricine vrea să facă o afirmaţie despre neobosita sa viaţă şi despre fascinaţia memorabilelor întâlniri şi despre actul de a lucra cu el, trebuie să-i filmeze viaţa şi ca să faci asta ar însemna să ai o calitate care îi aparţine lui Rainer Werner Fassbinder: să descrie nu oamenii, ci ceea ce se află între ei“. Replica favorită a lui Rainer Werner Fassbinder, pe care obişnuia să o mzgăleasca peste tot, este: „Viaţa este foarte preţioasă chiar şi acum!“.

 
 

Newsletter